Το μόριο も

 



Σε αυτό το μάθημα θα μάθουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να εκφράσουμε πρόσθετη πληροφορία που αντιστοιχεί σε ένα πρόσωπο ή ουσιαστικό με την έννοια ΄΄επιπλέον x΄΄, ΄΄επίσης x΄΄ , ΄΄κι εγώ κάνω / είμαι x΄΄ με την χρήση του μορίου . Η αλήθεια είναι πως η χρήση αυτού του μορίου μπορεί να είναι αρκετά περίπλοκη οπότε ίσως χρειαστεί να διαβάσετε τα παρακάτω περισσότερες φορές από μία για να τα πιάσετε. Μια ακόμη αλήθεια είναι ότι σε βιβλία για αρχάριους έως και προχωρημένους, αυτή η γραμματική εξηγείτε πολύ φτωχά και ανολοκλήρωτα...θα έλεγα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται παρεξηγήσεις. Ως στόχο αποφάσισα να αναλύσω την γραμματική αυτή όσο πιο αναλυτικά γίνεται και ας υπάρχουν στοιχεία άλλης γραμματικής που δεν έχουν διδαχθεί σε αυτό το επίπεδο. Για τους αρχάριους αναγνώστες προτείνω να πάρουν μια ιδέα του σε αυτό το μάθημα και να συνεχίσουν με τα επόμενα άμα θέλουν.


Το μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να πούμε πως ένα χαρακτηριστικό Χ που αντιστοιχεί σε ένα ουσιαστικό ή πρόσωπο Α αντιστοιχεί και σε άλλο ουσιαστικό ή πρόσωπο Β.


Yamada-san: ゆいこさん は いい こ だ。

(ゆいこさんは良い子だ)Η Yuiko είναι καλό κορίτσι/παιδί.

Yamada-san: かなたさん いい こ だ。

(かなたさんも良い子だ)   Και η Kanata είναι καλό κορίτσι/παιδί.


Όπως βλέπεται το μπαίνει στη θέση του ώστε να εκφράσουμε πως και η Kanata ανήκει στην ΄΄ομάδα / κατηγορία ΄΄ των καλών κοριτσιών. Γενικά το μπορεί να πάρει την θέση πολλών μορίων.


Kanata: この ほん は でかい (です)。

(この本はでかいです)Αυτό το βιβλίο είναι τεράστιο.

Kanata: あの ほん でかい (です)。

(あの本もでかいです)Και εκείνο το βιβλίο είναι τεράστιο.

Tip: το です δεν είναι απαραίτητο στο τέλος, αλλά κάνει την πρόταση πιο επίσημη και ορθή.


Kanata: わたし は まんが が すき です。

(私は漫画が好きです) Εμένα μου αρέσουν τα manga.


Yuiko: わたし まんが が すき です。

(私も漫画が好きです)Και εμένα μου αρέσουν τα manga

Tip: καποιες φορές και ένα απλο わたしも! είναι αρκετό για να πείς ''Και εγώ!(θελώ x, είμαι x, κάνω x)''


~も~も

Υπάρχει και η δυνατότητα χρήσης της μορφής ~も~も για να αναφέρουμε με την σειρά ποια ουσιαστικά ή πρόσωπα μοιράζονται κοινό χαρακτηριστικό.


ことりさん わたし およぎ が へた です。 

[ことりさんも私も泳ぎが下手です)] Και η Kotori και εγώ είμαστε κακοί στο κολύμπι.

ゆいこさん かなたさん はやい です。

 [ゆいこさんもかなたさんも早いです)Και η Yuiko και η kanata είναι γρήγορες.


くだもの やさい けんこうてき です。 

[果物も野菜も健康的です)Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι υγιεινά.


果物 野菜 健康 に いい です。

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι καλά για την υγεία.


も για πρόσθεση χαρακτηριστικών

Το も μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για να πούμε πως ΚΑΤΙ (που έχει ήδη αναφερθεί) είναι ή κάνει [πέρα από αυτά που είναι ή κάνει (x) ] ΕΠΙΣΗΣ και y. Για να το εκφράσουμε αυτό θα πρέπει το も να πάρει την θέση του μορίου που βρίσκεται δεξιά από το άμεσο αντικείμενο σε περίπτωση που η πρόταση τελειώνει με ρήμα. 

Σε περίπτωση που το καινούριο χαρακτηριστικό εκφράζει μια κατάσταση κάνοντας χρήση της λέξης です δεν κάνουμε τίποτα άλλο πέρα από το να αντικαταστήσουμε το です με でもある (χωρίς να αντικαταστήσουμε το は με も) . Θα αναφερθούν παραδείγματα για να μπορέσετε να παρατηρήσετε την λειτουργία.


Περιπτώσεις χρήσης του μορίου も σε προτάσεις με ρήματα στο τέλος

(1)

Ομιλητής 1: わたし  は  にんげん  を  たべる。

[私は人間を食べる] (Εγώ τρώω ανθρώπους)

Ομιλητής 2: わたし    にんげん  を  たべる。

[私も人間を食べる] [και εγώ τρώω ανθρώπους (συμπερίληψη)]

(2)

Ομιλητής 1:  わたし  は りんご  を  たべる。

[私はりんごを食べる]  (Εγώ τρώω μήλα)

Ομιλητής 1: わたし  は  にんげん    たべる。

[私は人間も食べる]  [Επίσης (πέρα από μήλα) τρώω και ανθρώπους]


(1) Ομιλητής 1 αναφέρει ένα θέμα. Ομιλητής 2 αναφέρει στον Ομιλητή 1 πως μοιράζεται το χαρακτηριστικό της ανθρωποφαγίας (για να εισάγει τον εαυτό του στην ίδια ομάδα)

(2) Ομιλητής 1 εδώ συνεχίζει να μιλάει για τον εαυτό του. Πρώτα λέει ΄΄Εγώ τρώω μήλα΄΄, και σε αυτό προσθέτει ΄΄επίσης τρώω και ανθρώπους΄΄. Το も παίρνει τη θέση του μορίου を.


Περιπτώσεις χρήσης του μορίου も σε προτάσεις με τη λέξη です στο τέλος

(1)

Ομιλητής 1: 私 は 人間 です。 

(Είμαι άνθρωπος )

Ομιλητής 2: 私 人間 です。 

[και εγώ είμαι άνθρωπος (συμπερίληψη) ]

(2)

Ομιλητής 1: 私 は 神 です。 

(Είμαι θεός)

Ομιλητής 1: 私 は 人間 である。 

 [Είμαι και άνθρωπος (πέρα από θεός)]

Βλέπουμε στο (2) πως αν θέλουμε να πούμε πως είμαστε ΚΑΙ κάτι άλλο, απλά κάνουμε αντικατάσταση το です με το でもある.


Οι λειτουργίες του も που αναφέρθηκαν περιλάμβαναν το ΄΄κι εγώ είμαι x΄΄, ΄΄είμαι και x’’ και το ΄΄κάνω και x΄΄.

(1)

()人間です。   わたしも x  (κι εγώ είμαι x)

Κι εγώ είμαι άνθρωπος.

(2)

(は)人間ある x でもある (είμαι και x)

(Εγώ) είμαι ΚΑΙ άνθρωπος.

(3)

ことりさん持つ x も + ρήμα (κάνω και x)

Η Kotori έχει ΚΑΙ βιβλίο.


Αυτά για το も.......για αυτό το μάθημα τουλάχιστον. Σε επόμενο θα δούμε επιπλέον χρήσεις του, αλλά οι πιο βασικές έχουν αναφερθεί εδώ. Να έχετε στο νου σας πως το も σημαίνει κάτι μεταξύ ΄΄επίσης ΄΄ και  ΄΄και΄΄. Σημειώνω πως το も δεν περιλαμβάνει όλες τις έννοιες της λέξης ΄΄και΄΄.



Σχόλια

τσέκαρε και αυτο

KANJI (η τρίτη γραφή της ιαπωνικής γλώσσας)

Βοήθημα απομνημόνευσης Kana

To μόριο の

Βασική γραμματική (μικρό つ , διπλά φωνήεντα και άλλα...)

Πώς αρχίζω να μαθαίνω Ιαπωνικά

Hiragana και Katakana